Η Α’ Εθνοσυνέλευση της Επιδαύρου στο Εργαστήριο της Πληροφορικής

Μια διαθεματική προσέγγιση στο ιστορικό γεγονός μέσα από τη διαδραστικότητα του παιχνιδιού «ΒΥΡΩΝ».Οι μαθητές/τριες αξιοποιούν γνώση, αποκτούν ψηφιακές δεξιότητες, εξοικειώνονται με τις Νέες Τεχνολογίες και διατυπώνουν προσχεδιασμένο προφορικό λόγο.

Η Α’ Εθνοσυνέλευση:

Η ανάγκη ενιαίας διεύθυνσης του Αγώνα οδήγησε, σύντομα, στην απόφαση κατάργησης των τοπικών οργανισμών και δημιουργίας κεντρικής διοίκησης. Έτσι, προκηρύχθηκαν εκλογές για την ανάδειξη παραστατών, δηλαδή εκπροσώπων του λαού που θα αποτελούσαν την Εθνική Συνέλευση.

Η Α΄ Εθνοσυνέλευση έγινε κοντά στην Επίδαυρο (Δεκέμβριος 1821-Ιανουάριος 1822), έμεινε γνωστή ως Εθνοσυνέλευση της Επιδαύρου και ψήφισε το πρώτο ελληνικό σύνταγμα, γνωστό ως σύνταγμα της Επιδαύρου. Ήταν ένα κείμενο έντονα επηρεασμένο από τα συντάγματα της γαλλικής επανάστασης, με το οποίο ανακηρυσσόταν η ελληνική ανεξαρτησία και θεσπιζόταν το πολίτευμα της αβασίλευτης δημοκρατίας. Η τελευταία ρύθμιση αποτελούσε μοναδική εξαίρεση σε όλη την Ευρώπη, όπου επικρατούσε τότε η βασιλεία. Έχοντας επίγνωση αυτής της διαφοράς, η Εθνοσυνέλευση έσπευσε να διακηρύξει ότι η επανάσταση ήταν εθνική και δεν είχε κοινωνικοανατρεπτικές προθέσεις. Τέλος, η διοίκηση ορίστηκε ότι θα αποτελούνταν από δύο σώματα με ετήσια θητεία, το Εκτελεστικό (κυβέρνηση), με πέντε μέλη, και το Βουλευτικό, με 70 μέλη. Πρόεδρος του πρώτου εκλέχτηκε ο Αλ. Μαυροκορδάτος και του δεύτερου ο Δ. Yψηλάντης.

Σύνταγμα της Επιδαύρου (1822):

§ γ’ –Όλοι οι Έλληνες εισίν όμοιοι ενώπιον των νόμων άνευ τινός εξαιρέσεως ή βαθμού, ή κλάσεως (ενν. κοινωνικής τάξης), ή αξιώματος.

§ ζ’ – Η ιδιοκτησία, τιμή και ασφάλεια εκάστου των Ελλήνων, είναι υπό την προστασίαν των νόμων.

Λ. Αξελός (επιμ.), Τα ελληνικά συντάγματα, 1822-1952, Στοχαστής, Αθήνα 1971, σ. 66.

Υλοποίηση:

Πρόκειται για συνδιδασκαλία καθηγητών, Φιλολόγου και Πληροφορικής στο εργαστήριο Πληροφορικής του σχολείου, η οποία εφαρμόστηκε στα πλαίσια των μαθημάτων της Ιστορίας, της Νεοελληνικής Γλώσσας και της Πληροφορικής.

Οι μαθητές ήρθαν στο εργαστήριο της Πληροφορικής έχοντας διδαχθεί κεφάλαια της Ελληνικής Επανάστασης στο μάθημα της Ιστορίας (Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία Γ’ Γυμνασίου) και έχοντας ανακεφαλαιώσει την ενότητα των Εθνοσυνελεύσεων. Επίσης είχαν διδαχθεί την 1η ενότητα του σχολικού εγχειριδίου στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας. Ιδιαιτέρως στη συγκεκριμένη δράση το ενδιαφέρον εστιάζεται στη «σύνθεση ερευνητικής εργασίας». Στην αίθουσα οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες και χρησιμοποίησαν τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές του σχολείου.

Η αφόρμηση έγινε από τον καθηγητή της Πληροφορικής, ο οποίος παρουσίασε το βιωματικό εκπαιδευτικό παιχνίδι για τη διερεύνηση της κοινωνικής ταυτότητας της Επανάστασης, «ΒΥΡΩΝ». Αυτό εντυπωσίασε τους μαθητές και τους προβλημάτισε σχετικά με τα γεγονότα και τη διαδικασία λήψης αποφάσεων στις δύσκολες στιγμές του Αγώνα για την ανεξαρτησία των Ελλήνων.

Τέθηκαν οι πρώτοι προβληματισμοί και άρχισε η εξερεύνηση…

Στις οθόνες των ηλεκτρονικών υπολογιστών άνοιξαν τα φύλλα εργασίας με διαφορετική δραστηριότητα για κάθε ομάδα, αλλά με συναφή θέματα και κοινό προβληματισμό. Σε κάθε φύλλο εργασίας υπήρχαν παραπομπές σε διαδικτυακές πηγές και σε σελίδες του ηλεκτρονικού βιβλίου του μαθητή.

Σε πρώτο στάδιο οι μαθητές αναζήτησαν πληροφορίες και πλούτισαν τις γνώσεις τους σχετικά με το ιστορικό γεγονός. Συζήτησαν μεταξύ τους και ακολούθησαν τα στάδια σύνθεσης ερευνητικής εργασίας στις προσχεδιασμένες δραστηριότητες.

Καθ’ όλη τη διάρκεια της ερευνητικής διδασκαλίας αξιοποίησαν δεξιότητες που καλλιέργησαν στα αντίστοιχα μαθήματα. Με τη βοήθεια της νέας τεχνολογίας που είχαν στη διάθεσή τους και με την ιστορική γνώση που απέκτησαν από την έρευνα σε ιστορικές πηγές, προσπάθησαν να συνθέσουν τη δική τους εργασία.

Τέλος οι εργασίες των μαθητών παρουσιάστηκαν και αξιολογήθηκαν στην τάξη.

Οργάνωση και υλοποίηση δράσης: Παππά Παρασκευή, (ΠΕ02) – Παπαγεωργίου Νικόλαος, (ΠΕ86)

Τα Φύλλα Εργασίας:

Πρώτη δραστηριότητα: Δομημένη Συζήτηση – Συζήτηση με τη μορφή
αντιπαράθεσης επιχειρημάτων

Προτεινόμενο θέμα: Υπό τις παρούσες συνθήκες το συγκεντρωτικό σύστημα διακυβέρνησης είναι το καταλληλότερο για τη διοίκηση του υπό σύσταση κρατικού οργανισμού.

Ανήκετε στην Α΄ Ομάδα (Δημήτριος Υψηλάντης, Οπλαρχηγοί, Φιλικοί, Αγρότες)

Αφού μελετήσετε την 5η Ενότητα (σελ. 23-25), την 9η Ενότητα (σελ.33-34) του σχολικού εγχειριδίου, και αφού επισκεφθείτε την ιστοσελίδα του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού, http://www.ime.gr/chronos/12/gr/1821_1833/sources/02.html, και την ιστοσελίδα του Ιδρύματος της Βουλής των Ελλήνων, https://foundation.parliament.gr/el/ekthesi/i-ethnosyneleysi,
καλείστε να καταθέσετε τις απόψεις σας, διατυπώνοντας επιχειρήματα υπέρ ή κατά συγκεκριμένων θέσεων, ένα – δύο επιχειρήματα για κάθε θέση σχετικά με την καταλληλότητα του συγκεντρωτικού συστήματος διακυβέρνησης.

Ενδεικτικά παραδείγματα επιχειρημάτων:

1. Οι τοπικιστικές τάσεις αποτελούν εμπόδιο για την οργάνωση του Αγώνα.

2. Οι στρατιωτικοί οφείλουν να υπακούν τις πολιτικές αρχές.

3. Οι προεστοί πρέπει να συνεχίσουν να διοικούν και να ελέγχουν τις επαρχίες.

4. Η Ελληνική Επανάσταση θα ευοδωθεί μόνο, εάν υπάρχει ισχυρή κεντρική διοίκηση και φιλελεύθεροι θεσμοί

Προετοιμασία για τον αγώνα των Διττών Λόγων:

Ο εκπαιδευτικός καλό είναι στο στάδιο της προετοιμασίας να υπενθυμίσει στους μαθητές:

1. Τους τρόπους και τα μέσα πειθούς {ενδεικτικά αναφέρονται εδώ}:

– Επίκληση στη λογική (επιχειρήματα, τεκμήρια κ.ά.)
– Επίκληση στο συναίσθημα (περιγραφή, αφήγηση κ.ά.)
– Επίκληση στην αυθεντία (ρήσεις προσωπικοτήτων, αποφθέγματα κ.ά.)
– Επίκληση στο ήθος του πομπού (αξιόπιστος λόγος, έπαινοι, εγκώμια κ.ά.)
– Επίκληση στο ήθος του δέκτη (άμεσος ή λανθάνων αξιολογικός χαρακτηρισμός)
– Επίθεση στο ήθος του αντιπάλου (κριτικές, κατηγορητήρια)

2. Τα εξωγλωσσικά – παραγλωσσικά στοιχεία που είναι χρήσιμα στη διαδικασία ενδεικτικά αναφέρονται εδώ:

– εξωγλωσσικά γνωρίσματα, όπως χειρονομίες, έκφραση προσώπου, στάση σώματος, βλέμμα, διάθεση κ.λπ. και
– παραγλωσσικά γνωρίσματα, όπως επιτονισμός, παύσεις, ορθή άρθρωση, ένταση φωνής.

Πρώτη δραστηριότητα: Δομημένη Συζήτηση – Συζήτηση με τη μορφή αντιπαράθεσης επιχειρημάτων

Προτεινόμενο θέμα: Υπό τις παρούσες συνθήκες το συγκεντρωτικό σύστημα διακυβέρνησης είναι το καταλληλότερο για τη διοίκηση του υπό σύσταση κρατικού οργανισμού.

Ανήκετε στη Β΄ Ομάδα (Προεστοί, Φαναριώτες, Ιεράρχες)

Αφού μελετήσετε την 5η Ενότητα (σελ. 23-25), την 9η Ενότητα (σελ.33-34) του σχολικού εγχειριδίου, και αφού επισκεφθείτε την ιστοσελίδα του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού, http://www.ime.gr/chronos/12/gr/1821_1833/sources/02.html, και την ιστοσελίδα του Ιδρύματος της Βουλής των Ελλήνων, https://foundation.parliament.gr/el/ekthesi/i-ethnosyneleysi,
καλείστε να καταθέσετε τις απόψεις σας, διατυπώνοντας επιχειρήματα υπέρ ή κατά συγκεκριμένων θέσεων, ένα – δύο επιχειρήματα για κάθε θέση σχετικά με την καταλληλότητα του συγκεντρωτικού συστήματος διακυβέρνησης.

Ενδεικτικά παραδείγματα επιχειρημάτων:

1. Οι τοπικιστικές τάσεις αποτελούν εμπόδιο για την οργάνωση του Αγώνα.

2. Οι στρατιωτικοί οφείλουν να υπακούν τις πολιτικές αρχές.

3. Οι προεστοί πρέπει να συνεχίσουν να διοικούν και να ελέγχουν τις επαρχίες.

4. Η Ελληνική Επανάσταση θα ευοδωθεί μόνο, εάν υπάρχει ισχυρή κεντρική διοίκηση και φιλελεύθεροι θεσμοί

Προετοιμασία για τον αγώνα των Διττών Λόγων:

Ο εκπαιδευτικός καλό είναι στο στάδιο της προετοιμασίας να υπενθυμίσει στους μαθητές:

1. Τους τρόπους και τα μέσα πειθούς {ενδεικτικά αναφέρονται εδώ}:

– Επίκληση στη λογική (επιχειρήματα, τεκμήρια κ.ά.)
– Επίκληση στο συναίσθημα (περιγραφή, αφήγηση κ.ά.)
– Επίκληση στην αυθεντία (ρήσεις προσωπικοτήτων, αποφθέγματα κ.ά.)
– Επίκληση στο ήθος του πομπού (αξιόπιστος λόγος, έπαινοι, εγκώμια κ.ά.)
– Επίκληση στο ήθος του δέκτη (άμεσος ή λανθάνων αξιολογικός χαρακτηρισμός)
– Επίθεση στο ήθος του αντιπάλου (κριτικές, κατηγορητήρια)

2. Τα εξωγλωσσικά – παραγλωσσικά στοιχεία που είναι χρήσιμα στη διαδικασία ενδεικτικά αναφέρονται εδώ:

– εξωγλωσσικά γνωρίσματα, όπως χειρονομίες, έκφραση προσώπου, στάση σώματος, βλέμμα, διάθεση κ.λπ. και
– παραγλωσσικά γνωρίσματα, όπως επιτονισμός, παύσεις, ορθή άρθρωση, ένταση φωνής.

Θεματική Ενότητα: Α’ Εθνοσυνέλευση Επιδαύρου

Προβληματισμός:
Γνωριμία με τους αντιπροσώπους/παραστάτες, οι οποίοι
λαμβάνουν μέρος στην Α’ Εθνοσυνέλευση, καθώς και τις ιδιαίτερες επιδιώξεις των προσώπων αυτών.

Προτεινόμενη δραστηριότητα:
Βρισκόμαστε στην Επίδαυρο και συγκεκριμένα στο χωριό Πιάδα το Δεκέμβριο του 1821. Πραγματοποιείται η Α’ Εθνοσυνέλευση, στην οποία παρευρίσκονται 59 παραστάτες, δηλαδή εκπρόσωποι. Στον πίνακα που ακολουθεί παρατίθενται ονόματα ορισμένων σημαντικών προσώπων που συμμετείχαν σε αυτή:

Άνθιμος Γαζής

Γρηγόριος Κωνσταντάς

Αφού μελετήσετε την 5η  και την 9η Ενότητα του σχολικού εγχειριδίου (σελ. 23-25 και 33-34)

http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/5204/Istoria_G-Gymnasiou_html-empl/index2_5.html

http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/5204/Istoria_G-Gymnasiou_html-empl/index2_9.html

και αφού επισκεφθείτε την ιστοσελίδα του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού,

http://www.ime.gr/chronos/12/gr/1821_1833/sources/02.html

και την ιστοσελίδα του Ιδρύματος της Βουλής των Ελλήνων,

https://representatives1821.gr/

να αναζητήσετε και να καταγράψετε βασικές πληροφορίες για την ταυτότητα των προσώπων αυτών. Επικεντρωθείτε στον λόγο/λόγους συμμετοχής στην Α’ Εθνοσυνέλευση κάθε προσώπου και παρουσιάστε τους στην ολομέλεια της τάξης.

Προβληματισμός:
Γνωριμία με τους αντιπροσώπους/παραστάτες, οι οποίοι λαμβάνουν μέρος στην Α’ Εθνοσυνέλευση, καθώς και τις ιδιαίτερες επιδιώξεις των προσώπων αυτών.

Προτεινόμενη δραστηριότητα:
Βρισκόμαστε στην Επίδαυρο και συγκεκριμένα στο χωριό Πιάδα το Δεκέμβριο του 1821. Πραγματοποιείται η Α’ Εθνοσυνέλευση, στην οποία παρευρίσκονται 59 παραστάτες, δηλαδή εκπρόσωποι. Στον πίνακα που ακολουθεί παρατίθενται ονόματα ορισμένων σημαντικών προσώπων που συμμετείχαν σε αυτή:

Ιωάννης Κωλέττης

Παλαιών Πατρών Γερμανός

Αφού μελετήσετε την 5η  και την 9η Ενότητα του σχολικού εγχειριδίου (σελ. 23-25 και 33-34)

http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/5204/Istoria_G-Gymnasiou_html-empl/index2_5.html

http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/5204/Istoria_G-Gymnasiou_html-empl/index2_9.html

και αφού επισκεφθείτε την ιστοσελίδα του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού,

http://www.ime.gr/chronos/12/gr/1821_1833/sources/02.html

και την ιστοσελίδα του Ιδρύματος της Βουλής των Ελλήνων,

https://representatives1821.gr/

να αναζητήσετε και να καταγράψετε βασικές πληροφορίες για την ταυτότητα των προσώπων αυτών. Επικεντρωθείτε στον λόγο/λόγους συμμετοχής στην Α΄ Εθνοσυνέλευση κάθε προσώπου και παρουσιάστε τους στην ολομέλεια της τάξης.

Προβληματισμός:
Γνωριμία με τους αντιπροσώπους/παραστάτες, οι οποίοι λαμβάνουν μέρος στην Α’ Εθνοσυνέλευση, καθώς και τις ιδιαίτερες επιδιώξεις των προσώπων αυτών.

Προτεινόμενη δραστηριότητα:
Βρισκόμαστε στην Επίδαυρο και συγκεκριμένα στο χωριό Πιάδα το Δεκέμβριο του 1821. Πραγματοποιείται η Α’ Εθνοσυνέλευση, στην οποία παρευρίσκονται 59 παραστάτες, δηλαδή εκπρόσωποι. Στον πίνακα που ακολουθεί παρατίθενται ονόματα ορισμένων σημαντικών προσώπων που συμμετείχαν σε αυτή:

Αλέξανδρος Μαυροκορδάτος

Μανώλης Νικολάου Το(υ)μπάζης

Αφού μελετήσετε την 5η  και την 9η Ενότητα του σχολικού εγχειριδίου (σελ. 23-25 και 33-34)

http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/5204/Istoria_G-Gymnasiou_html-empl/index2_5.html

http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/5204/Istoria_G-Gymnasiou_html-empl/index2_9.html

και αφού επισκεφθείτε την ιστοσελίδα του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού,

http://www.ime.gr/chronos/12/gr/1821_1833/sources/02.html

και την ιστοσελίδα του Ιδρύματος της Βουλής των Ελλήνων,

https://representatives1821.gr/

να αναζητήσετε και να καταγράψετε βασικές πληροφορίες για την ταυτότητα των προσώπων αυτών. Επικεντρωθείτε στον λόγο/λόγους συμμετοχής στην Α΄ Εθνοσυνέλευση κάθε προσώπου και παρουσιάστε τους στην ολομέλεια της τάξης.

Αξιοποίηση του «ΒΥΡΩΝ»
Βιωματικό εκπαιδεΥτικό παιχνίδι για τη διεΡεύνηση της κοινΩνικής ταυτότητας της επαΝάστασης

Η πρόταση “ΒΥΡΩΝ” στοχεύει σε μία καινοτόμο προσέγγιση της Ελληνικής Επανάστασης αναδεικνύοντας τις κοινωνικές δυνάμεις που έδρασαν για την έναρξη και την εξέλιξή της, απευθυνόμενο τόσο σε μαθητές, όσο και στο ευρύ κοινό. Οι χρήστες του παιχνιδιού μπορούν διασκεδάζοντας να συγκεντρώσουν ενδιαφέρουσες πληροφορίες και να διερευνήσουν πώς ιστορικά κερματισμένες κοινωνίες και κοινωνικές ομάδες χωρίς συγκεντρωμένα μέσα δύναμης ξεκινούν την Επανάσταση και αρχίζουν να συγκροτούν κράτος. [Περισσότερα εδώ]

Πρόσθετο Υλικό για το «ΒΥΡΩΝ»

Πληροφορίες για το Παιχνίδι ΒΥΡΩΝ

Παίξτε το παιχνίδι στο πρόγραμμα περιήγησης (browser) ως εφαρμογή WebGL. (Δεν υποστηρίζονται επίσημα browsers κινητών συσκευών (smartphones, tablets)). Για καλύτερη εμπειρία χρήσης σας προτείνουμε να το κατεβάσετε και εγκαταστήσετε στον υπολογιστή σας (Desktop ή Laptop)

Σελίδα λήψης παιχνιδιού

Οδηγός εφαρμογής για εκπαιδευτικούς

Στο Εργαστήριο του Σχολείου μας: